A

A
Lees voor

Veelgestelde vragen

Vragen over de PAWW-regeling? Vind antwoorden op veelgestelde vragen.

Hoe moet ik als werkgever de PAWW-bijdrage afdragen?

Als werkgever houdt u de bijdrage in op het loon van de werknemers. Dit bedrag draagt u af aan Stichting PAWW. Om de PAWW-bijdrage af te dragen doet u per loontijdvak (maandelijks of vierwekelijks) aangifte via het PAWW-portaal. Nadat u aangifte heeft gedaan ontvangt u via het PAWW-portaal een nota. Op de nota staat hoe u deze betaalt.

Hoe neemt de werkgever deel aan de PAWW?

Stichting PAWW verstuurt een uitnodiging voor deelname aan de PAWW aan werkgevers. Deze uitnodiging gaat naar werkgevers die zich (nog) niet op eigen initiatief hebben gemeld nadat cao-partijen dit zijn overeengekomen.
De uitnodiging verwijst naar het PAWW-portaal. Via dat portaal kan de werkgever zich aanmelden als deelnemer.
Na aanmelding kan de werkgever periodiek de aangifte en afdracht van de bijdragen aan Stichting PAWW verrichten, maar niet eerder dan de betreffende verzamel-cao – waaronder de werkgever valt - algemeen verbindend is verklaard door het ministerie van SZW.

Hoe registreer ik mij als administratiekantoor?

Op de homepage van spaww.nl staat een link naar de instructie hoe een organisatie zich registreert als administratiekantoor (https://spaww.nl/werkgevers/administratiekantoren/). 

Hoe verloopt de overstap van WW- of WGA-uitkering naar de PAWW-uitkering voor de particulier?

De overstap van UWV naar Stichting PAWW verloopt niet automatisch. Zorg ervoor dat u een maand voordat uw WW- of WGA-uitkering afloopt de PAWW-uitkering aanvraagt. Zorgt u er wel voor dat u dan alle gevraagde gegevens correct aanlevert. Uiterlijk 3 jaar na beëindiging van de WW vervalt het recht op de PAWW-uitkering.

Hoe verwerkt de werkgever de inhouding van de bijdrage op het salaris in de salarisadministratie?

De wijze waarop u de inhouding van de bijdrage op het salaris verwerkt in de salarisadministratie verschilt per salarispakket. Neem voor specifieke vragen contact op met uw salarissoftwareleverancier.

In het document Rekenregels staat hoe u de PAWW-bijdrage vaststelt. Dit document vindt u op https://spaww.nl/werkgevers/documenten/q:rekenregels.

Hoe verwijder ik een contactpersoon?

Om een contactpersoon te kunnen verwijderen hebben wij een aantal gegevens van u nodig. U vult het contactformulier in met de volgende gegevens:
- naam van de contactpersoon die verwijderd moet worden
- e-mailadres van de contactpersoon die verwijderd moet worden
- naam van de onderneming waar de contactpersoon aan gekoppeld is
- loonheffingsnummer van de onderneming

Let op! U kunt de contactpersoon niet zelf verwijderen. Een contactpersoon kan alleen worden verwijderd als er twee of meer contactpersonen geregistreerd staan.

Hoe wijzig ik het e-mailadres van de contactpersoon/gebruikersnaam? Hoe wijzig ik het emailadres om mee in te loggen?

Na het inloggen kiest u voor 'Mijn Dossier'. Onder 'Beveiliging' kiest u voor 'E-mail wijzigen'. Geef het nieuwe e-mailadres op en druk op de knop 'E-mail wijzigen en bevestigen'. Er wordt vervolgens een e-mail met bevestigingslink verzonden naar het nieuwe e-mailadres.
Zodra de eigenaar van het nieuwe e-mailadres op de link klikt, is het e-mailadres waarmee er kan worden ingelogd gewijzigd.

Hoe word ik geïnformeerd over de toekenning van PAWW-uitkering?

U wordt geïnformeerd over de toekenning van de PAWW-uitkering via het portaal. In het bevestigingsbericht informeert Stichting PAWW u over de hoogte en maximale duur van de uitkering.


Heeft deze informatie u geholpen?
Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord