A

A
Lees voor

Veelgestelde vragen

Vragen over de PAWW-regeling? Vind antwoorden op veelgestelde vragen.

Mijn vorige werkgever staat niet in uw lijst met aangesloten werkgevers.

Als uw vroegere werkgever niet voorkomt in onze lijst met aangesloten werkgevers geeft u dit dan aan tijdens de PAWW-aanvraag.
Daarna kunt u de gevraagde gegevens van uw vroegere werkgever handmatig invoeren.

Bewijs van Einde deelname ontvangen. Wat betekent dit?

U valt niet (langer) onder de werkingssfeer cao PAWW-deelname. U kunt nog wel inloggen in het portaal om zaken af te handelen. Denk hierbij aan:

  • Saldo bekijken
  • Betaling regelen
  • Correctie doorvoeren

Heeft u toch nog vragen? Stuur ons een bericht of neem contact op via onze werkgeverstelefoon 088 230 2331.

Wat is UPA?

De Uniforme Pensioen Aangifte (UPA) is een nieuwe standaard voor het automatisch uitwisselen van salarisgegevens tussen werkgevers/administratiekantoren en de pensioenfondsen alsook SPAWW. Dit betekent dat alle werkgevers die zijn aangesloten bij SPAWW, voor de aangifte gebruik kunnen maken van de UPA. SPAWW implementeert de UPA per januari 2023.

Waarom UPA voor de PAWW-aangifte?/Wat zijn de voordelen van UPA voor de werkgever?

Het doel van de UPA is: minder kans op fouten bij de aangifte en minder administratieve lasten voor de werkgever. Dat komt doordat de salarisgegevens automatisch worden uitgewisseld.

Voor wie is UPA bedoeld?

Voor werkgevers die de loonadministratie zelf regelen en administratiekantoren die dat voor hun klanten doen. Controleert u dan eerst bij uw softwareleverancier of uw software hiervoor geschikt is.

Wat moet werkgever/administratiekantoor doen om gebruik te kunnen maken van UPA bij de PAWW-aangifte?

Om gebruik te kunnen maken van de UPA aanlevering  moet de werkgever/het administratiekantoor zich registeren op het werkgeversportaal van SPAWW (of al een account hebben voor het werkgeversportaal van SPAWW). Nadat hij een account heeft aangemaakt op het SPAWW-portaal kan hij op de Mijn Dossier-pagina onder "UPA" de UPA activeren.

Hoe maak ik een UPA-account aan?

Op de UPA-pagina zijn een aantal configuratie-opties beschikbaar.

    Als u gebruik wilt maken van de UPA dan:

  • vinkt u ‘UPA ingeschakeld’ aan EN
  • u maakt een wachtwoord aan.

Gebruik de UPA-gebruikersnaam en het wachtwoord in uw salarisadministratie-software om de aangiftes te doen. Hiervoor verwijzen wij u naar de handleiding van uw salarisadministratie-software.

Kan ik een inkoopordernummer of kostenplaats vastleggen op de nota?

Ja, dat is mogelijk. Het invullen van een inkoopordernummer of kostenplaats (PO) is een optie na het afronden van het registratieproces bij de bedrijfsgegevens. Het is een vrij invulbaar veld en de inhoud hiervan komt op de nota te staan zodat u sneller de nota kan verwerken. U moet inloggen in het portaal en bij bedrijfsgegevens kunt u deze gegevens vastleggen en ook wijzigen.


Heeft deze informatie u geholpen?
Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord