Lees voor

SPAWW Jaarverslag 2020: groei naar volwassenheid

Gepubliceerd op: 08 juli 2021

SPAWW werkt voortdurend aan de verbetering van de klantbediening en de beheersing van de operationele uitvoering. Haar financiële positie is gezond. Het bestuursbureau is verder opgebouwd. Onder werknemers, werkgevers en cao-partijen is een tevredenheidsonderzoek gehouden. Het risicomanagement is in naar een volwassen fase gegroeid. Dit geeft Stichting PAWW een gezonde uitgangspositie om de uitdagingen die nog volgen aan te gaan.

Coronavirus nog geen impact op financiële positie SPAWW

In 2020 zag ook Stichting PAWW zich geconfronteerd met de gevolgen van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. De overheid nam noodgedwongen vergaande maatregelen waardoor het normale leven grotendeels tot stilstand kwam. Veel werkgevers raakten in de financiële problemen door het gedeeltelijk of volledig wegvallen van inkomsten. Door uitstel van betaling te verlenen kon Stichting PAWW een deel van de aangesloten werkgevers ontlasten. Deze regeling is inmiddels weer ingetrokken.

Tegelijk verleende de overheid financiële ondersteuning aan werkgevers om grootschalige ontslagen te voorkomen. Dit zorgde ervoor dat vooral medewerkers met een vast contract aan het werk konden blijven. Hierdoor waren er ook minder PAWW-aanvragen en bleef het aantal uitkeringsgerechtigden stabiel. Een analyse is opgenomen in het jaarverslag.

Verwachting groei PAWW-uitkeringsaanvragen

Het aantal WW-uitkeringen met een piek in september (301.000), daalde in december tot 286.000. Ook het aantal werklozen daalde van 413.000 in augustus naar 368.000 in december. Ondanks de daling van het aantal werklozen ziet SPAWW de uitkeringsaanvragen groeien, mede als gevolg van de coronacrisis. De exacte groei van het aantal WW-uitkeringen laat zich moeilijk voorspellen. SPAWW volgt de ontwikkelingen nauwlettend en houdt rekening met verschillende scenario’s.

Naar jaarverslag 2020

Vragen

Heeft u vragen naar aanleiding van de publicatie van het jaarverslag, of wilt u meer informatie, dan kunt u zich per e-mail richten tot Stichting PAWW, adres: pers@spaww.nl. Wij streven ernaar om vragen die op werkdagen binnenkomen binnen 24 uur te beantwoorden.

InstellingenIk ga akkoord