Levensmiddelen & de PAWW
De cao voor het Levensmiddelenbedrijf is van toepassing op supermarkten en foodspecialiteitenwinkels (zoals een kaaswinkel of een delicatessenwinkel) die geëxploiteerd worden door zelfstandig ondernemers of franchisenemers.
Het Vakcentrum is de brancheorganisatie voor deze ondernemers. Daarnaast zijn bij het Vakcentrum ook ondernemers met een winkel in huishoudelijke artikelen, speelgoed of kookartikelen aangesloten, en drogisten en slijterijen. Het Vakcentrum behartigt de belangen van zo’n 2.800 winkels.
Deelname aan de PAWW: hoe regelt u dat?
Als werkgever moet u de PAWW zelf regelen voor uw werknemers. Bent u als werkgever via een cao of verzamel-cao aangesloten bij Stichting PAWW? Dan kunt u zich vervolgens registreren om uw deelname aan de PAWW te starten. U doorloopt een aantal stappen. Heeft u vragen tijdens uw registratieproces? Dan kunt u direct chatten met een medewerker van ons. U kunt ook contact opnemen via onze werkgeverstelefoon: 088 230 2331. Of u stelt een vraag via ons berichtenformulier.
De registratiestappen
Stap 1 – Ontvang onze uitnodigingscode; instructievideo
Stap 2 – Maak uw account aan met uw uitnodigingscode; instructievideo
Stap 3 – Registreer uw bedrijf; instructievideo
U heeft wel een uitnodigingsbrief ontvangen, maar u valt niet onder de werkingssfeer. U moet zich dan wel registreren om af te melden. Bij de registratie geeft u aan dat u geen deelnemers in dienst heeft die onder de regeling vallen. U voert de einddatum in van uw deelname en geeft bij reden vrijstelling aan dat u niet onder de werkingssfeer valt.
Let op: het is van groot belang dat u uw salarissoftwareleverancier op de hoogte brengt dat u de PAWW-bijdrage wilt inhouden op het brutoloon van uw werknemers. Heeft u uw salarisadministratie heeft uitbesteed? Dan kunt u uw administratiekantoor machtigen om de aangifte voor u te verzorgen. Op onze site staat meer aanvullende informatie.
Administratiekantoor
Maakt u gebruik van een administratiekantoor voor uw salarisverwerking en/of arbeidsvoorwaarden? Of heeft uw organisatie meerdere loonheffingsnummers die meedoen aan de PAWW? Dan kunt u een administratiekantoor machtigen om de regeling uit te voeren. In onze instructievideo ziet u hoe u dat regelt.
Communicatiemiddelen
Wat wilt u nog weten? En wat kunt u uw werknemers vertellen? In de flyer over de PAWW voor werkgevers en werknemers leest u meer. U kunt de flyer printen of uw medewerkers naar verwijzen. Daarnaast hebben we een handreiking communicatie gemaakt als handig hulpmiddel voor uw communicatie naar uw medewerkers.
Valt uw bedrijf onder de sector levensmiddelen?
Bent u een administratiekantoor en werkt u voor een bedrijf binnen de sector levensmiddelen?
Veelgestelde vragen
De welkomstbrief met een uitnodigingscode versturen wij per post. Dat kan nadat wij via de sector (of een door haar aangewezen partij) de gegevens van werkgevers die onder de werkingssfeer vallen ontvangen.
Alle werkgevers die onder de verzamel-cao van de PAWW-regeling vallen en 2 of meer werknemers in dienst heeft, ontvangen een welkomstbrief.
Als u 2 of meer bv's heeft, meldt u die apart aan. Elke bv is een aparte entiteit met een eigen loonheffingsnummer, zodat u per bv de juiste nota's indient bij SPAWW. Om de andere bv's te registreren gaat u naar de pagina Werkgever zelf aansluiten en vult u het aanvraagformulier. Voor elke bv gebruikt u een uniek e-mailadres. U ontvangt dan een uitnodigingscode om uw bv te registreren.
Na het registratieproces kunt u de bv’s aan een administratiekantoor koppelen. Het administratiekantoor kan van alle bv's in een keer de aangiftes doen. De holding kan ook zelf als administratiekantoor worden aangemeld. U leest hier meer over op de pagina Administratiekantoor machtigen.
Nee, uitgezonderd zijn: oproepkrachten (iedereen zonder vaste arbeidsomvang), stagiaires, vakantiewerkers, piekarbeiders en de DGA. Bij deze groep medewerker hoeft de premie van 0,15% dus niet in rekening te worden gebracht.
De brief heeft u ontvangen op basis van het bestand van uw pensioenfonds. Dat kan betekenen dat uw onderneming wel pensioenpremies afdraagt, maar dat uw onderneming niet onder de werkingssfeer valt van de PAWW. U kunt zich als volgt afmelden:
- Bij de registratie geeft u aan dat u geen deelnemers in dienst heeft die onder de regeling vallen. U voert de einddatum in van uw deelname en geeft bij reden vrijstelling aan dat u niet onder de werkingssfeer valt.