14 augustus 2025
Onderzoek: tevredenheid uitkeringsgerechtigden stijgt, werkgevers blijven kritisch
.jpg?resolution=700x0&quality=95)
In juni 2025 voerde Stichting PAWW een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uit onder aangesloten werkgevers en uitkeringsgerechtigden. Hieronder leest u enkele bevindingen van dit onderzoek.
Tevredenheid onder uitkeringsgerechtigden
Tijdens het laatste onderzoek, dat plaatsvond in het najaar van 2024, werd de dienstverlening door uitkeringsgerechtigden beoordeeld met een 7,6.
In het nieuwe onderzoek van juni 2025 beoordeelden zij de dienstverlening met een 8,1. Dit is de hoogste waardering die in alle tevredenheidsmetingen is opgetekend.
In deze meting zijn specifieke vragen gesteld over de situatie waarin deze PAWW-deelnemers zich bevinden. Zo werden er vragen gesteld over de ingeschatte kansen op het vinden van een baan, de gemoedstoestand van deelnemers en de gewenste ondersteuning door SPAWW.
Looptijd uitkeringen en verwachtte banenkansen
Uit het onderzoek kwam naar voren dat zo’n tweederde van de deelnemers verwacht de maximale looptijd van de uitkering te benutten. Van de groep 60-plussers is dit aandeel het grootst. Praktisch alle deelnemers hebben recht op een uitkering van zeven maanden of langer.
Van deelnemers onder de 60 jaar verwacht 80% na PAWW weer een baan te vinden. 52% van de respondenten acht zichzelf niet kansrijk om weer een baan te vinden. Maar 10% van de respondenten verwacht weer een functie in de eigen sector te zullen vinden. Praktisch opgeleiden zijn negatiever over hun kansen dan theoretisch opgeleiden.
Stemming en ondersteuning deelnemers
Wanneer gevraagd naar hun persoonlijke gemoedstoestand ten tijde van de uitkering, geeft het overgrote deel van de deelnemers (59%) aan positief of zeer positief gestemd te zijn. 34% geeft aan neutraal te zijn gestemd. De meeste deelnemers geven aan geen behoefte te hebben aan ondersteuning van SPAWW, bijvoorbeeld bij re-integratie. Onder de jongere groep deelnemers is die behoefte er echter wel.
Tevredenheid onder werkgevers
De tevredenheid van werkgevers met de dienstverlening door SPAWW ligt met een 6,4 op globaal hetzelfde niveau als dat van de voorgaande metingen. Over de breedte is te zien dat werkgevers kritisch zijn op de dienstverlening van SPAWW. Vooral nieuwe aanmelders zijn kritisch op verschillende aspecten van het aanmeldproces. Werkgevers die langer aangesloten zijn, zijn kritisch op de bereikbaarheid van de stichting.
De meeste werkgevers schatten in dat het merendeel van hun werknemers niet bekend is met de PAWW-regeling.
----------------------------------------------------------------------
Wat doet de stichting met de resultaten van de KTO's?
Stichting PAWW voert met regelmaat klanttevredenheidsonderzoeken uit. Dit doet ze om de kwaliteit van de dienstverlening te blijven toetsen en om feedback van verschillende doelgroepen op te halen. De resultaten uit de onderzoeken worden gebruikt om de dienstverlening te verbeteren. Zo worden er wijzigingen doorgevoerd die het uitkeringsgerechtigden makkelijker maken om documenten aan te leveren via de OCTO app. Ook wordt er gewerkt aan het beperken van de administratieve lasten van werkgevers, onder andere middels de inzet van UPA.
Om de bekendheid van de regeling onder werknemers te vergroten, voert de stichting campagne.