A

A
Lees voor

Werkgeversvragen

Heeft u vragen of komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder. Hieronder vindt u alvast een aantal veel voorkomende vragen. Heeft u een andere vraag? Bekijk alle gestelde vragen of neem contact met ons op via het contactformulier.

Hoe neemt de werkgever deel aan de PAWW?

Stichting PAWW verstuurt een uitnodiging voor deelname aan de PAWW aan werkgevers. Deze uitnodiging gaat naar werkgevers die zich (nog) niet op eigen initiatief hebben gemeld nadat cao-partijen dit zijn overeengekomen.
De uitnodiging verwijst naar het PAWW-portaal. Via dat portaal kan de werkgever zich aanmelden als deelnemer.
Na aanmelding kan de werkgever periodiek de aangifte en afdracht van de bijdragen aan Stichting PAWW verrichten, maar niet eerder dan de betreffende verzamel-cao – waaronder de werkgever valt - algemeen verbindend is verklaard door het ministerie van SZW.

Hoe registreer ik mij als administratiekantoor?

Op de homepage van spaww.nl staat een link naar de instructie hoe een organisatie zich registreert als administratiekantoor (https://spaww.nl/werkgevers/administratiekantoren/). 

Hoe verwerkt de werkgever de inhouding van de bijdrage op het salaris in de salarisadministratie?

De wijze waarop u de inhouding van de bijdrage op het salaris verwerkt in de salarisadministratie verschilt per salarispakket. Neem voor specifieke vragen contact op met uw salarissoftwareleverancier.

In het document Rekenregels staat hoe u de PAWW-bijdrage vaststelt. Dit document vindt u op https://spaww.nl/werkgevers/documenten/q:rekenregels.

Hoe verwijder ik een contactpersoon?

Om een contactpersoon te kunnen verwijderen hebben wij een aantal gegevens van u nodig. U vult het contactformulier in met de volgende gegevens:
- naam van de contactpersoon die verwijderd moet worden
- e-mailadres van de contactpersoon die verwijderd moet worden
- naam van de onderneming waar de contactpersoon aan gekoppeld is
- loonheffingsnummer van de onderneming

Let op! U kunt de contactpersoon niet zelf verwijderen. Een contactpersoon kan alleen worden verwijderd als er twee of meer contactpersonen geregistreerd staan.

Hoe wijzig ik het e-mailadres van de contactpersoon/gebruikersnaam? Hoe wijzig ik het emailadres om mee in te loggen?

Na het inloggen kiest u voor 'Mijn Dossier'. Onder 'Beveiliging' kiest u voor 'E-mail wijzigen'. Geef het nieuwe e-mailadres op en druk op de knop 'E-mail wijzigen en bevestigen'. Er wordt vervolgens een e-mail met bevestigingslink verzonden naar het nieuwe e-mailadres.
Zodra de eigenaar van het nieuwe e-mailadres op de link klikt, is het e-mailadres waarmee er kan worden ingelogd gewijzigd.

Hoe worden de aangifteperioden voor de PAWW vastgesteld?

Stichting PAWW stelt eenmaal per jaar de aangifteperioden voor het komende jaar vast. Zij sluit daarbij aan op de aangifteperioden van de Belastingdienst. U vindt de aangiftekalender op de website.

Hoe worden werknemers geïnformeerd over de PAWW?

Informatie voor werknemers en werknemersorganisaties over de PAWW-regeling staat op spaww.nl en op de website van Stichting van de Arbeid. De werknemersorganisaties informeren hun leden. De werkgever informeert de werknemers.

Hoe wordt de hoogte van de ambtshalve vaststelling bepaald?

Als de werkgever binnen de (in de aanmaning) gestelde termijn geen aangifte indient, dan stelt Stichting PAWW de aangifte ambtshalve vast. In het geval van ambtshalve vaststelling maakt Stichting PAWW op basis van de beschikbare gegevens een schatting van het aangiftebedrag.


Heeft deze informatie u geholpen?
Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord