A

A
Lees voor

Opstarten vanuit uw PAWW-uitkering

Sommigen zien hun tijd in de WW of arbeidsongeschiktheid als een gelegenheid tot bezinning. Misschien wilt u niet in loondienst gaan, maar voor uzelf beginnen. Wellicht heeft u de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan en kunt u als zelfstandige zelfs meer bijdragen dan in loondienst.

Zelf een bedrijf starten biedt ook mogelijkheden. Het is namelijk een goede manier om weer te gaan werken. Want in een eigen bedrijf stemt u uw werkzaamheden af op uw eigen mogelijkheden, wensen en eventuele beperkingen.

Starten vanuit de WW

Er zijn 3 manieren om vanuit de PAWW een onderneming te starten

  1. Met een startperiode
    De startperiode duurt 26 weken. Tijdens deze periode hoeft u niet te solliciteren. U krijgt 29% minder PAWW-uitkering. Eventuele inkomsten en uren die u besteedt aan uw bedrijf verrekenen wij niet met uw PAWW. Zo krijgt u de ruimte om uw bedrijf op te bouwen. Het is de bedoeling dat u na afloop van de startperiode voor uw volledige PAWW-uren aan het werk gaat in uw eigen bedrijf.
  2. Zonder een startperiode (met urenkorting)
    Wij berekenen voor u een ‘fictief inkomen’ op basis van uw dagloon en de uren die u aan uw bedrijf besteedt. Dit zijn ook de uren die u besteedt aan bijvoorbeeld uw administratie of klanten werven.
    Gaat u meer uren werken? Dan wordt uw fictieve inkomen hoger. Uw PAWW-uitkering wordt daardoor blijvend lager en gaat niet omhoog als u tijdelijk minder uren werkt. U moet ook blijven solliciteren voor de uren die u nog aan PAWW-uitkering ontvangt.
  3. Zonder een WW-uitkering
    U gaat werken in uw eigen bedrijf voor het volledig aantal uren waarvoor u WW-uitkering ontvangt en uw WW-uitkering stopt. Lukt het niet met uw bedrijf? Dan kunt u misschien weer een uitkering krijgen. Dit heet herleving van uw PAWW. Verdient u minder dan 87,5% van het maandloon waarop uw PAWW is gebaseerd? Dan verrekenen wij uw inkomsten met uw PAWW.
    Verdient u 87,5% of meer van het maandloon waarop uw PAWW is gebaseerd? Dan stopt de PAWW-uitkering. Het recht op de PAWW kan echter herleven. Kijk voor de details in het aanvullingsreglement, artikel 9.

Werkte u bij de overheid of in het onderwijs?

Werkte u in het onderwijs of bij de overheid voordat u werkloos werd? Dan vragen wij uw ex-werkgever advies. Uw ex-werkgever is namelijk verantwoordelijk voor uw re-integratie. Dit advies is nodig als u in aanmerking wilt komen voor een onderzoeksperiode of startperiode.

Uw bedrijf opzetten en inrichten

Er komt veel kijken bij het oprichten van een eigen bedrijf. We raden u aan om hierin goed te verdiepen. Er zijn vele websites waar u terechtkunt, maar begin bij de Kamer van Koophandel.
De stappen voor het opzetten van een bedrijf omvatten in ieder geval:

  1. Een plan maken – Wat wilt u precies gaan doen en leveren? Wat heeft u daarvoor nodig? Welke kosten zijn er? Hoe ziet uw markt eruit? Hoe onderscheidt u zich? Hoeveel inkomen heeft u nodig om rond te komen?
  2. Maak een financieel plaatje – Hoe haalbaar zijn uw plannen? Waar moet u allemaal rekening mee houden?
  3. Een bedrijfsnaam kiezen – Kies een naam die past, niet al bezet is en goed bekt. Check ook alvast op domeinnamen.
    • Rechtsvorm kiezen - De meeste startende ondernemers kiezen voor de eenmanszaak. Misschien sluit die niet goed aan bij uw bedrijfsvoering en past een bv, vof of stichting beter.
    • Zakelijke rekening – dit is een goede manier om overzicht te houden over uw inkomsten en uitgaven. U voorkomt hier ook mee dat uw zakelijke en privé-administratie straks door elkaar lopen.
    • Inschrijven bij KVK, aanmelden bij de Belastingdienst - Na uw inschrijving geeft KvK uw gegevens door aan de Belastingdienst. U ontvangt uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer als de Belastingdienst u als btw-ondernemer erkent.
    • Administratie opzetten – U kunt kiezen voor een eigen administratie, die kunt u bijvoorbeeld inrichten via een online abonnement zoals Reeleezee, e-boekhouden, Moneybird, etc. U kunt dit ook uitbesteden bij een boekhouder. Heeft u een bv? Dan moet u in ieder geval een accountant inhuren voor uw jaarcijfers.
    • Inkomsten opgeven bij de Belastingdienst – U bent verplicht al uw inkomsten op te geven bij de Belastingdienst. Heeft u recht op ondernemersaftrek? Dan moet u ook alle uren die u aan uw bedrijf besteedt bijhouden voor de Belastingdienst.
    • Website bouwen, LinkedIn-profiel aanmaken – Promoot uw bedrijf online en via sociale kanalen. Vraag uw netwerk te volgen en vergeet niet uw LinkedIn-profiel te updaten.
    • Verzekeren - Als u met een startperiode begint, bent u tijdens die periode wel volledig verzekerd voor de werknemersverzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid. Bekijk welke verzekeringen nog meer belangrijk zijn voor uw bedrijf, zoals aansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstandverzekering, inventaris- en voorraadverzekering, bedrijfsstagnatieverzekering, ziektekostenverzekering en pensioenverzekering.
Heeft deze informatie u geholpen?
Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord